Król Sielaw z Mikołajek.

 Na środku rynku w Mikołajkach stoi bardzo ciekawa fontanna.





 Mikołajki w ten sposób upamiętniły pewną legendę związaną z tą rybą. Ryba ta nazywana była królem , gdyż miała na grzbiecie płetwę w kształcie korony.A taką płetwę ma sielaw ryba z tutejszych jezior.





W miejscu gdzie rybacy uwięzili króla Sielaw powstały Mikołajki. Legenda o tym królu sięga XIV wieku. .Gdy na  tereny  Warmii i Mazur zaczęli napływać osadnicy pustosząc jeziora z ryb. Gdyż nadmiernie je odławiali. Wg. legendy król Sielaw wywracał łodzie i wywracał sieci, aż rybacy przestali nadmiernego połowu, w ogóle zaprzestali połowów bojąc się strat.





To bardzo ciekawa legenda, taka z morałem. 




Gdy są DNI MIKOŁAJEK u stóp mostu umieszczana jest metalowa sieć z uwięzionym w niej królem Sielaw.  Nadmierny połów prawie przetrzebił mazurskie jeziora. W takiej legendzie jest zawsze jakie ś ziarnko prawdy.

Komentarze

  1. Od zawsze chciałam poznać Mikołajki. Miałam nadzieję, że to miasto powali mnie na kolana. Muszę się przyznać, że się zawiodłam. Odniosłam wrażenie, że miasto jest raczej zaniedbane i czas zatrzymał się tutaj w latach 90 -tych XX wieku. Nie widziałam żadnej sieci z uwięzionym w niej królem Sielaw. Trafiłam na imprezę święta miasta - Dni Mikołajek, Było niesamowicie tłoczno, kolejny raz przyjechałam kilka dni później aby zrobić drobne zakupy.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam.
    Byłem kiedyś w Mikołajkach.
    Sielawa, to typowa mazurska ryba.
    Fajny wpis i zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Tłumacz

Popularny post


Moja Polska