Ikony z supraskiego muzeum.

 Podlasie to przepiękna kraina. W tej unikatowej krainie mieści się bardzo ciekawe muzeum, w którym znajdziemy mnóstwo ikon. 










Muzeum  to bardzo przypomina to znajdujące się w Sanoku. Choć w sanockim zamku, widziałam bardzo dużo ikon i rzeczy związanych z prawosławiem. To tutaj jest tego jeszcze więcej.








Wielu z podlaskich cerkwi już po prostu nie ma. Pozostały po nich właśnie ikony. Cenna pamiątka po nie istniejącym już świecie.




Spacerując po tym bardzo ciekawym muzeum przyglądaliśmy się tym ikonom i porównywaliśmy je z tymi, które widzieliśmy w sanockim  muzeum zamkowym. 




Wielu prawosławnych Świętych nie jest znanych nam katolikom np. Św. Leoncjusz, przyznam szczerze nie słyszałam nigdy o takim Świętym. 


Choć w pomieszczeniach w których wisiały te piękne ikony było bardzo gorąco, a wręcz duszno. Z każdego , który zwiedzał to muzeum lał się " pot ", to jednak byliśmy bardzo szczęśliwi, że mogliśmy je zobaczyć. 









Na ikonach pokazywani są głównie Matka Boska czy Pan Jezus. Jest tam bardzo mało świętych znanych z katolickiego świata. 

Komentarze

  1. Słyszałam o tym muzeum, ale nie znam zbiorów. Ikony uwielbiam, bo przypominają mi bizantyjskie mozaiki. Kiedyś widziałam bardzo dużą wystawę ikon w Mediolanie, były niewiarygodnie piękne. Nota bene Mediolańczycy też byli w szoku, bo generalnie uważają, że mieszkańcy krajów postkomunistycznych nadal mieszkają pod kamieniem a tu takie rzeczy im pokazali...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię ikony. Szczególną uwagę poświęcam Chrystusowi Pantokratorowi (gr. Wszechwładca) to jest przedstawienie Zbawiciela jako władcy świata i jego sędziego. Jakiś czas temu byłam w tym muzeum. Powoli zacierają się moje wspomnienia. Moje zdjęcia leżą jeszcze w archiwum, trudno byłoby mi teraz napisać post.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne. Byłam kiedyś w podobnym miejscu, w Muzeum Ikon łańcuckiego zamku. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ikony zawsze mnie ciekawiły. Te tutaj bardzo mi się podobają. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Tłumacz

Popularny post


Moja Polska