Zamek Rudno przechodził z rąk do rąk. 





To już kolejna nasza wizyta w tym pięknym, ale bardzo ciekawym zamku. Jego budowniczym był ród Tęczyńskich. Nazywano go małym " Wawelem". Skąd taka nazwa nie wiadomo, być może dlatego, że wewnątrz przypominał Wawel.  Miał tak jak on krużganki. 







Był otoczony grubymi murami, a i tak nie zapobiegło to jego upadkowi i sporych rozmiarów zniszczeniom. 






Zamek ten leży na wygasłym wulkanie. Niegdyś to była luksusowa magnacka rezydencja. Tęczyńscy to właśnie w Rudnie postanowili wybudować swoją rodową siedzibę. A ponieważ był to ród bardzo bogaty, to siedziba miała to odzwierciedlać. Komnaty tego zamku kapały od złota. 






Dziś już się nie dowiemy jak one wyglądały i czy faktycznie kapały od złota. Potop Szwedzki to przekreślił. Zamek, który miał być nie do zdobycia, okazał się łatwą zdobyczą.  Szwedzi nie potrzebowali dużo czasu by go zdobyć oraz splądrować i podpalić,. Dziś to co możemy podziwiać jest tylko trwałą ruiną. 

Komentarze

  1. Rudno to piękna trwała ruina, najbardziej malownicza jest jesienią. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z jednej strony szkoda dawnej świetności zamku, z drugiej ruiny mają swój urok. Uwielbiam takie miejsca, które są tylko duchem dawnych czasów. Niby zniszczone, ale jakie piękne. Tych akurat nie miałam okazji jeszcze zwiedzić, kusi bardzo. Turystów trochę za dużo... ale widać coś się tu dzieje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W Rudnie byłem raz jakieś kilkanaście lat temu i pamiętam, że wywołał we mnie niemałe wrażenie. Orle gniazda są naszym narodowym dobrem i zawsze mnie cieszy, gdy widzę, że pamięć o nich nie zanika, a wręcz rośnie!
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zatęskniłam za tym zamkiem. Śledzę jego odbudowę od wielu lat. Teraz to piękna trwała ruina. Patrząc na te tłumy widać, ze jest to miejsce chętnie odwiedzane.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Łucjo, ogromne tłumy. Bo była impreza i to stąd te tłumy.
      Pozdrawiam:)*

      Usuń
  5. Ten zamek jest jeszcze przede mną. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj już wrześniowo
    Zabrałaś mnie do ciekawego, nowego miejsca.
    Pozdrawiam orzeźwiającym deszczem

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Tłumacz

Popularny post


Moja Polska